Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vestlandet av Norge, det mildeste vinterklima i Norden?

Hej Martin
Jeg er dansk men bor i Norge.
Bemærk, nu snakker jeg klimaet generelt, ikke det lokale klima som er i haverne hvor vi kan gøre meget selv for at forbedre det!

Martin klimaet heroppe om vinteren, ikke sommeren, er væsentligt mildere enn det danske klima, selv det du finder på øerne syd for Fyn og Sjælland. Det kommer også under frysepunktet her som du kan se på målingerne fra Våland men vi har om vinteren ikke så mange døgn med frost som i Danmark.

De lokale forskelle er også større heroppe end hjemme i Danmark fordi Danmark er flad som en pandekage mens fjeldene her giver enorme forskelle. En time her fra Stavanger i Sirdalen er ligger der pt flere meter med sne og her er det koldt mens det er mildt og godt i Stavanger-området.

Her på Vestlandet er der en tynd stribe langs Nordsøen som strækker sig fra Egersund og helt op til Ålesund en plads. Klimaet her har ikke meget til fælles med det øvrige Norge eller Danmark for den sags skyld. Klimaet her minder mere om det du finder på de britiske øer, altså milde vintre med meget regn og forholdsvis kølige sommere. Mange eksperter beskriver også denne tynde stribe på klimakort som zone 9, noget som ofte er en rød klud i hovedet på andre. Selv er jeg ikke i tvivl, helt ude her ved kysten har vi zone 9, altså samme klima som det du finder på Orkney øerne nord for Skotland.

Jeg siger ikke det vestlandske klima er det perfekte, det er jeg enig i findes ikke i Norden, da må vi rejse til syd Europa. Men om vinteren er det klart en fordel med lave temperature! Omvendt så er de til tider store mængder regn en udfordring da de kan dræbe især yucca som jeg har mange af i min have.

Har du været i Stavanger?
På kysten ud mod Nordsøen blæser det som på den jyske vestkyst men generelt så plager blæsten os haveejere langt mindre heroppe end hjemme i Danmark. Lige præsis blæsten er den største forskel på Norge og Danmark da blæsten altså bliver effektivt stoppet af de fjelde som vi har mange af overalt i Norge. Stavanger by og Vassøy, øen jeg bor på ligger på en lun plads godt i læ for vestenvinden fra Nordsøen.

Jeg dykker en del, og husker tydeligt da jeg boede i Danmark. Når det blæste kraftigt fra vest kørte vi ofte til østkysten bare for at opleve at det også blæste der. Nordmænd siger også altid, at Danmark er et dejligt land men det er vanskelig at finde læ for blæsten, her må jeg jo bare give dem ret.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: