Exotiska växter i Skandinavien

Vestlandet av Norge, det mildeste vinterklima i Norden?
Som svar till: Vestlandsvår ()

Hei Tony
Artig å bo så nær sjøen om vinteren men omvendt gir det også mindre varme om sommeren men ingen har alt klimatisk sett. Som dansker trodde jeg, innen jeg flyttet her opp permanent, at det om vinteren var snø og kalt over alt i Norge. Men jeg har innsett at en del plasser her på Vestlandet faktisk har en del mildere vintre enn noen plasser i DK.

Her i Stavangerområdet er det to målestasjoner, den på Sola og så den i Stavanger som heter Våland.
Her får du noen temp. data fra Våland:
Værstatistikk fra Stavanger (Våland) målestasjonStasjonen ligger i Stavanger kommune, 72 m o.h. Den er nærmeste offisielle målestasjon, 1,4 km fra punktet Stavanger. Stasjonen ble opprettet i januar 1882. Stasjonen måler nedbør, temperatur og snødybde. Det kan mangle data i observasjonsperioden.

Siste 30 døgn: Snittemperaturen var 4,0 grader, 2,1 grader over normalen. Høyeste temperatur var 9,2 grader (13. mars), og laveste var -2,0 grader (17. februar). Samlet nedbør var 138,2 mm. Mest nedbør på ett døgn var 32,8 mm (22. februar).

Siste 12 hele måneder: Høyeste temperatur var 30,8 grader (29. jul. 2008) og laveste -6,3 grader (5. jan. 2009). Mest nedbør på ett døgn var 48,0 mm (24. okt. 2008).

For meg som bor helt ned til sjøen er det som du skriver alltid en god del varmere enn de temp. som registreres på Våland om vinteren og også en del kaldere enn de temp. som blir registrert som maks på Våland om vinteren.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: