Exotiska växter i Skandinavien

Svar: odling av palmer och andra tveksamt härdiga

Trachycarpus fortunei
Trachycarpus takil - planterar du ut dom som små så är risken att dom ruttnar eller fryser plus så växer dom sakta så det tar ett tag innan du får som liknar palmer. har du små plantor så blir det + och - varje år. bladen fryser veck plantan klara sig växer ut ett eller två blad. odlas den i kruka kan du själv reglera vintern och den behåller bladen och växer bättre. jag hade inte planterat ut så små plantor utan krukodlat dom ett bra tag. har du ingen sval plats inne så är det bara att ha ute palmerna så mycket du kan,då får dom vintervila ute sedan vår inne med extra ljus. sedan tas dom ut igen till våren.

äkta kastanj - sår du på våren borde den klara vintern. växer sakta.
valnöt- samma som ovan.

Araucaria aruacana - har ingen erfarenhet av den.

Frilands hibiskus - den bör nog också krukodlas innan den planteras ut,den fryser ofta ner på hösten (grönaskott) och det händer mer på en mindre planta. annars klarar den zon 4 och då den blommar på ettåriga skott gör det inget om den fryser ner. men den behöver sommarvärme för att blomma och växa bra.

Paulownia - jag planterade ut en frösådd en vår den klarade inte vintern i zon 1-2 skåne lägst -10c.

amerikansk kaki - skulle tro samma som
ovan.

Kungsmagnolia - samma som dom 2ovan skulle jag tro. dock går dom göra som för palmerna man ger dom vinter ute(hösten-förvintern) sedan vår inne.

angående att plantera palmer för sommaren med krukor i marken funkar bra för mig. dock ska det vara tåliga palmer. inga problem när dom ska inför vintern. men att plantera dom i marken med krukan om med vilje även om den ska vara ute vet jag inte om jag hade gjort. det kanske är bra att göra som för känsliga eller som man är extra rädd om man i panik måste ta in den så den inte dör ute, men då skulle jag heller inte ha den på friland.

Inlägg i den här diskussionstråden: