Exotiska växter i Skandinavien

Svar: odling av palmer och andra tveksamt härdiga

Det hela blir såklart högst spekulativt men enligt min erfarenhet borde det finnas en rimlig chans med:
äkta kastanj
valnöt
Paulownia (om den får lång säsong)
Frilands hibiskus

Jag är osäker på kakin, den har ju hyfsad härdighet, så det kanske går om den får tillräckligt med värme och växer tillräckligt fort.

Steneken borde kunna funka, men är mindre härdig än ovanstående.

De andra är vanskligare, dels är de dåligt härdiga och dels växer de långsamt. Palmerna kan du ha som krukväxter några år (och ta in). Det funkar även med Magnolian.

Jag är lite osäker på hur det skulle funka med att gräva ned krukorna. Har bara testat det på en trädormbunke, och den dog :-) Jag antar att du vill kunna ta upp dem utan att rotsystemet skadas alltför mycket, samtidigt blir nog planterna mindre härdiga på det sättet och känsligare för torka. I USA finns det folk som förespråkat denna form av odling, och att palmerna sedan spränger krukan efter några år av sig själv. Tanken är att palmerna inte ska bli så chockade vid utplanteringen. David Francko (Palms wont grow here and other myths) hävdar att etableringen för krukpalmer gick långsammare, de stressades mer vid torka, och fick sämre härdighet (en del av förklaringen till den sämre härdigheten var troligtvis torkan). Antagligen är torkproblemen mindre i Sverige. Palmen skulle växa snabbare på sikt om den får slippa krukan så att rotsystemet kan breda ut sig.

Inlägg i den här diskussionstråden: