Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Svar på Leifs innlegg
Som svar till: Svar: Svar på Leifs innlegg ()

Jeg vet at soneinndeling kan leses som Djevlen leser biblen men jeg prøver bestemt ikke å gjøre plassen min varmere enn den faktisk er. Inne i Stvanger er der sone 8B men jeg bor ikke i Stavanger men på en øy ut forbi Stavanger. Der er faktisk rett så stor forskjell på temperatur inne i Stavanger og så her på Vassøy. Dette skyldes golfstrømmen som kommer inn Byfjorden. Klimaet på Vassøy er derfor "varmt" om vinteren og forholdsvis varmt om sommeren med mange solskinstimer. Sone 9 finner man i Norden kun på den Norske vestkyst og den strekker seg herfra og oppover til Ålesund.

Jeg bor mot sørøst (lite regn og lite vind) og da huset mitt ligger langt tilbake på tomten er 75 % av tomten min disponert for mye sol. I tillegg har jeg gjort mye for å få rette klima i hagen såsom å plante trer mot sjøen som gir læ og bygge mur som oppfanger solens varmeenergi.

Jeg er dansk og har bodd i Ry nær Silkeborg hvor John bor og der er ingen tvil om at sommeren i Silkeborg sjenerelt er varmere inn her men ser du på klimaet over et helt år så vil jeg påstå at klimaet heroppe er mer ideelt til eksotiske planter på grunn av den milde vinter hvorimot vinteren i Silkeborgområdet ofte er kald og blåsende.

Ta og kik på http://www.florogfjare.no/palmer.html Den hage dere her finner ligger på Hidle som jeg ser overpå fra kjøkkenvinduet mitt, hagen har 12 forskjellige palme arter som klare seg ute hele året rundt.

Med vennlig hilsen
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: