Exotiska växter i Skandinavien

Min Musa basjoo ska blomma! *PIC*

Min Musa basjoo ska äntligen blomma igen. Den har blommat en gång tidigare i år 2002. Den gången blev blomställningen till slut så tung att stammen knäcktes. Anledningen var att blomställningen utvecklades redan tidigare på sommaren och stammen hade bara hunnit få något enstaka blad tidigare. Stammen består ju egentligen av bladstjälkar och de behövs ju för att ge stadga åt stammen. Vissserligen fanns det ju kvar delar av tidigare års bladstjälkar men de var inte längre så starka.

Jag hade hoppats att bananplantan skulle blomma oftare när den redan hade lyckats göra det en gång. Tyvärr tycks bananblomning vara ett sällsynt fenomen på våra breddgrader. Den här gången började blomman utvecklas senare på säsongen och stammen har redan hunnit få några normalstora blad, vilka kan bidra till att ge stadga åt stammen. Det senaste bladet var mindre än de tidigare, vilket fick mig att ana att stammen skulle blomma. Jag misstänkte faktiskt redan i början av sommaren att stammen tänkte blomma eftersom den växte långsammare än de övriga. Senare satte den dock fart och började växa snabbare så jag trodde att jag hade tagit fel. Det är dock lite sent på säsongen att producera en blomma nu. Jag hoppas att den hinner utvecklas och producera små gröna bananer innan sommaren är slut. Jag kommer att följa upp med fler bilder efterhand.

Än så länge syns inte särskilt mycket av blomknoppen:

Bananplantan har vuxit sämre än normalt tidigare den här sommaren. Vädret har antingen varit för kallt eller för torrt. De senaste veckorna har den dock börjat växa bättre. Min Trachycarpus fortunei som växer intill har nu blivit så stor att den har börjat skugga bananplantan, vilket nog också har bidragit till att försämra tillväxten.


Inlägg i den här diskussionstråden: