Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Lämplig trädväxt för blåshål Göteborg?

Jag tycker inte att det är en nackdel att bladen på Turners ek (Quercus × turneri) påminner lite om dem på en vanlig ek. Problemet med Turners ek är snarare att den inte är helt städsegrön och den kan ofta se lite kal ut framåt våren efter en kall vinter. Dessutom gör de lite större bladen att de är mer känsliga för blåst. Jag är annars inte heller övertygad om att Turners ek är så mycket härdigare än stenek (Q. ilex).

Den nordamerikanska järneken Ilex opaca är ofta mer attraktiv än vår egen I. aquifolium. Den har ett tätare bladverk och blir mer trädlik. Jag är dock rädd för att den inte trivs särskilt bra i vårt klimat och den vill nog ha varmare somrar. Men det är bara att testa ifall man kan få tag på arten. Den är tyvärr mycket svår att föröka från frö. Jag samlade en massa bär från I. opaca när jag var i Washington förra året. Först för ett par veckor sedan såg jag att ett frö hade grott efter nära ett år.

Portugisisk lagerhägg (Prunus lusitanica) är en lättodlad, tålig och ganska problemfri art som dessutom är ganska attraktiv. Den är dessutom mycket lätt att föröka med kärnor eller sticklingar. Den hade dock gärna fått vara lite mer snabbväxande.

Inlägg i den här diskussionstråden: