Exotiska växter i Skandinavien

Palmer i London 2022 *LINK* *PIC*

Som jag tidigare har skrivit, var jag ju nyligen i London. Trots det gynnsamma klimatet är palmer inte särskilt vanliga i London. Den vanligaste arten är inte oväntat Trachycarpus fortunei, men troligen kan minst ett tiotal arter växa på friland. På senare år har alltfler människor insett att Phoenix canariensis (kanariensisk dadelpalm) är härdig på friland i London. Varje gång jag besöker London så upptäcker jag fler exemplar. Till skillnad från Trachycarpus fortunei är Phoenix canariensis en mycket storvuxen palm. I en del fall har jag sett små exemplar av Phoenix canariensis planterade på platser där de inte kommer att få plats som fullvuxna palmer. Det hade däremot fungerat bra med Trachycarpus fortunei, eftersom de inte kräver särskilt mycket utrymme.

Jag har tidigare visat en bild av palmen i rondellen i Westminster. Den har en ovanligt stor krona även för en Phoenix canariensis. Så här ser den ut nu:

Jag besökte även Chelsea Physic Garden igen. Även där växer ju en Phoenix canariensis:


Vidare växer det ju en Jubaea chilensis (chilensk vinpalm). Bladen ser lite slitna ut för ögonblicket. Den växer uppenbarligen ganska långsamt. Jag såg den för första gången redan 1992, alltså för 30 år sedan, då den nog vara ganska nyplanterad.


Likaså växer det en Butia capitata.

Naturligtvis växer det även Chamaerops humilis (europeisk dvärgpalm):

Även Washingtonia filifera trivs bra. Den påminner lite om W. robusta men den har lite trådar i bladkanterna, så det är nog ändå en W. filifera. Möjligen kan det vara en hybrid.

Och ja, deras Persea americana (avokadoträd), som ju inte borde kunna växa där, ser ut att trivas.


När jag ändå var vid Chelsea Physic Garden så passade jag på att besöka Battersea Park på andra sidan Themsen. Där finns det en "Sub-Tropical Garden" i en mindre del av parken. Det är en sentida återställd subtropisk trädgård efter planer från den ursprungliga trädgården från 1800-talet som delvis gick förlorad då parken odlades upp under andra världskriget.

Naturligtvis finns det Phoenix canariensis:

Likaså växer det Washingtonia, troligen W.  filifera. Jag vet inte om de avsiktligt har planterats lutande.

Det finns flera stycken unga exemplar av Jubaea chilensis:

Naturligtvis växer det många Trachycarpus fortunei och Cordyline australis.

Jag såg även flera nyplanterade exemplar av Brahea armata. I varje fall antar jag att det var det, då det inte fanns några namnskyltar.

Även Chamaerops humilis och Musa basjoo är vanliga.

Fatsia japonica (rumsaralia) växer överallt och det finns även några Yucca gloriosa.

Slutligen växer det några kottepalmer, som jag antar är Cycas revoluta.

Som jag tidigare har skrivit om besökte jag även Kew Gardens. Där finns det en Mediterranean Garden med flera kanariensiska dadelpalmer, i varje fall antog att jag att det var det. Jag tittade inte närmare på alla namnskyltar. Möjligen kan det även ha funnits någon vanlig dadelpalm Phoenix dactylifera.


Det finns även gott om Trachycarpus fortunei och Chamaerops humilis

Dessutom finns det några Trachycarpus fortunei 'Wagnerianus':

I närheten av det stora palmhuset finns det en relativt stor nyplanterad Phoenix och några små nyplanterade exemplar av Washingtonia.

Jag hittade ytterligare en Phoenix canariensis i en annan del av parken. Troligen finns det ännu fler exemplar som jag inte har hittat än. Jag var inte runt och letade i alla delar av Kew Gardens.

Inlägg i den här diskussionstråden: