Exotiska växter i Skandinavien

Chelsea Physic Garden *PIC*

Jag var i London för två veckor sedan. Jag besökte Kew Gardens, Hillier Gardens och Wisley Gardens, precis som när jag var där senst under 2016. Den här gången besökte jag även Chelsea Physic Garden i centrala London. Det är en ganska liten, men mycket gammal och anrik trädgård. Det finns dessutom en del exotiska träd och växter som drar nytta av det mycket milda klimatet i centrala London. Jag har varit där en gång tidigare under 1992. Jag var inte så imponerad den gången, så jag hade inte så höga förväntningar. Trädgården visade sig dock vara betydligt bättre idag än jag mindes den.

Bland annat växer Storbritanniens största olivträd där:

Det växer även en stor korkek där:

Det växer ett ovanligt stort exemplar av Q. coccifera där. Jag har sett den här arten i naturen i Provence och där var den vara ett par decimeter hög. Jag misstänker att det här snarare är den närbesläktade arten Q. calliprinos.

En av de växter som jag först lade märke till var annars denna Phoenix canariensis:

Det växer fler palmer, bland annat Butia capitata och Jubaea chilensis:

Det växer även en Tracycarpus fortunei intill:

Det finns naturligtvis också en Chamaerops humilis:

Jag var lite mer överraskad av att finna en Washingtonia filifera.

Det växer även några Dicksonia antarctica:

Jag såg ingen namnskylt, men jag antar att det är en Cycas av något slag.

Det träd som imponerade mest på mig var nog denna Umbellularia californica. Visserligen har de inga problem att växa i London, men jag visste inte att de kunde bli så stora där. Vanlig lager blir inte så stor. Umbellularia californica borde nog kunna klara sig på friland i de mildare delarna av Skandinavien.

Naturligtvis växer det även några stenekar:

Jag hittade även en Araucaria angustifolia:

Avokadoträd (Persea americana):

Det finns även en liten utställning om Carl von Linné. De var uppenbarligen mycket stolta över att Linné själv har besökt Chelsea Physic Garden.


Inlägg i den här diskussionstråden: