Exotiska växter i Skandinavien

Svar: −12,9 °C i morse
Som svar till: Svar: −12,9 °C i morse ()

I fredags morse var det åter −12,9 °C i Ängelholm. Nu verkar det som att det kommer att slå om till mildare väder den kommande veckan. Jag är rädd för att det möjligen kan komma mycket snö i samband med omslaget till mildare väder.

En del bladskador är tydliga redan men många växter tycks ändå ha klarat sig ganska bra hittills. Jag vet dock av erfarenhet att många allvarliga skador inte visar sig förrän senare, kanske inte förrän till sommaren. Vissa stamskador kan vara svåra att upptäcka och visar sig kanske inte ens förrän till nästa år. Sådana stamskador brukar lyckligtvis inte vara så allvarliga.

Jag tycker också att det är mer spännande med kalla vintrar än milda. Man lär sig åtminstone mer om växters härdighet under kalla vintrar. Även om den här vintern har varit betydligt kallare än vi har vant oss vid på senare år så har den dock inte (hittills) varit särskilt kall jämfört med 1900-talets kalla vintrar. Historiskt sett har kalla vintrar dessutom ofta kommit två eller tre år i rad, exempelvis 2010+2011, 1996+1997, 1985+1986+1987 och inte minst 1940+1941+1942. Vi får se om vintern 2022 också blir kall.

Inlägg i den här diskussionstråden: