Exotiska växter i Skandinavien

Svar: −12,9 °C i morse
Som svar till: Svar: −12,9 °C i morse ()

Det bliver spændende at se, hvor meget der fryser tilbage eller dør hen mod foråret.

Jeg ser allerede slemme bladskader på en række arter som store Ceanothus, Eriobotrya og storbladede hebe. Først senere hen mod foråret viser de alvorligere kambieskader på stammer og grene sig.

I går målte jeg -13 grader i Gråsten og i forgårs blev der målt -21 grader ved Horsens. Begge tal er de koldeste målte temperaturer hidtil i år i henholdsvis Gråsten og Danmark.

Vinteren minder mig om vinteren 2009/2010, hvor vi havde -11 i Gråsten og -19 i DK som det koldeste. Der frøs mig bekendt alle Eucalyptus i DK ned og de fleste skød ikke igen men døde helt.
I den vinter havde vi dog flere måneder med næsten uafbrudt frost (74 frostdøgn!), som vi næppe når op på i DK i år.

Egentligt kan det være spændende at blive klog af, hvad der skades og dør og hvordan nogle af arterne kommer til hægterne igen de følgende år. Det er en form for naturlig selektion, der giver os mere viden om de mest optimale arter, sorter og provenienser, som vi så kan fortsætte med.

Lad os dele vores vintererfaringer.

Inlägg i den här diskussionstråden: