Exotiska växter i Skandinavien

Svar: −12,9 °C i morse

Det största problemet här i Ängelholm är snön, inte kylan. Det kom uppenbarligen ett kraftigt snöfall med tung blötsnö i onsdags. Jag åkte upp till Ängelholm på kvällen men då hade det slutat snöa. Många städsegröna växter var då kraftigt nedtyngda av snön. Jag försökte skaka av dem så gott jag kunde, men en del av snön hade redan frusit fast i bladen och grenarna. Flera stammar av Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' är knäckta, bland annat den högsta på över 9 m som nog förlorade 1,5 m i toppen. Annars tycks inget annat ha knäckts. Flera plantor och grenar är fortfarande böjda, trots att jag har skakat av snön. Jag ska försöka böja tillbaka dem och binda upp en del av dem när det blir mildare väder.

Jag kan inte se särskilt mycket köldskador ännu, men det brukar ju ofta inte visa sig förrän framåt våren eller sommaren. Jag har skyddat alla palmer utom en Trachycarpus fortunei 'Nainital'. Jag kunde se ett fåtal frostsprickor på ett blad som inte var täckt av snö. I vilket fall som helst är inte vintern över ännu och det lär komma mer vinterkyla.

Inlägg i den här diskussionstråden: