Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Plantedrepende kulde@ Henrik

I kraftigt terræn som dit John vil der jo altid være en omrøring i luften på en kold klar nat, så jeg kan da ikke afvise målingen. Når man kører i bil med en temperaturmåler oplever man nogle gange små bobler af kulde hvor termometret rykker flere grader op og ned. Det er naturligt på stille klare nætter. Mht. Hinnerup. Så bor jeg ikke i Hinnerup, men til leje i Spørring mens vi bygger. Vores byggegrund ligger ikke i Hinnerup men 2,5 km udenfor og 40 meter højere. Den officielle måler i Hinnerup, der fremgår når man skriver det på Google (hinnerup brandstation) nåede -10 grader. I en bil kan den have vist lavere, men rigtig mange biltermometre er meget upålidelige, og måler absolut ikke under korrekte forhold for temperaturmåling.
På min grund nåede jeg -9. målt 2 meter over terræn på en isvandskalibreret måler, da jeg ankom den morgen stod biltermotetret i øvrigt også på -9. Jeg skal vide præcis hvad jeg måler for bl.a. at kunne dokumenterer over for de udlændinge jeg bl.a. sælger til. Havde jeg målt lavere ville de så sandelig få det at vide..Specielt hvis jeg havde levende palmer der i potter overlevede en endnu lavere temperatur. Den laveste temperatur jeg stadig har målt er derfor -15,2 grader i februar 2012. Saman jeg har din mail, men pga. husbyggeri kan jeg ikke følge med strømmen af mails jeg får dagligt, beklager. vi må ringes ved om aftenen.
At bo højt og i kuperet terræn inde i landet er en klar fordel fordi stille kold luft synker ned i lavninger. Lokalmeteorologisk kan jeg ikke sige jeg kommer til at bor i Hinnerup, men dog koldere end Århus.

Inlägg i den här diskussionstråden: