Minus 4,5 som lavest her, foreløpig.
Selv med 2x 200W frostvakter inne i et lite "telt" med lag av fleace og bobleplast klarer de ikke å holde temperaturen over null inne i Washingtonia-teltene mine. Der har det vært nede i -1,5 fra det jeg har observert, men de kommer så vidt over null på dagen.
Det samme gjelder for Musa Basjo, men den opplevde like kaldt i fjor, men da med mindre isolasjon enn i år. Men håpet mitt om å få noen blader til å overleve vinteren er nok en saga-blått...
Disse teltene mine er jo langt fra tette, for med nesten rekordnedbør i høst gjaldt det jo ikke gjøre det for tett heller.
Jeg fyrer nok for kråkene nå...
I drivhuset holder tempen seg fint rund 4-5 plussgrader - imponerende nok.
Den store Trachycarpusen antar jeg klarer seg fint?. Har lagt et gammelt sengeteppe rundt stammen, pluss den har et delvis dekkende presenning mot regn og vind over. Den overlevde jo sin første vinter i jorden som var nye lenger enn denne.
Men lurer på de små tracycarpusene, som nå kun har en liten tynn fleecesekk over seg. De holder nok ikke telen vekke.
Hvordan påvirker vinden temperaturen for planter? Har den samme forsterkende effekt for de som de vi føler? Østavinden står rett på hos meg nå...
Morten