I skal ridse Jeres agern først som med spisekastanjer, præcis som Zidane skriver. Ellers kan de springe under opvarmning. De ristes i ovn eller på pande, som kastanjer.
Alternativt får I fat i nogle iberiske sortfodssvin, Pata negra, og så lader I dem gå under egetræerne og spise de agern der falder ned. Så kan I efter et års tid slagte svinene, salte skinkerne, lade dem udvikle hvidskimmel og modne, og derefter tørre skinkerne et par år, inden I så spiser dem. :)
Jeg har høstet omkring et kilo Q. ilex agern i år på de "danske sydhavsøer", men jeg har nu tænkt mig at så dem. Vi har heller ingen svin for tiden.
Mine korkege og asiatiske ege har ikke båret agern endnu, selvom den højeste korkeg er ved at være 4 meter. Rotundafolia er vel 1,5 meter høj.
Stenegen på Fejøs kirkegård er vel snart 10 meter høj. Har plantet et par frøplanter på havnearealet når man ankommer til Fejø, så får vi se om de kan tåle sandet jord, stærk vind og saltvandssprøjt. Englænderne bruger dem jo i første række mod havet, for at skabe læ til deres haver.
Fin artikel om asiatiske ege og englandsturen i din anden post Leif. Mine Quercus phillyreoides i haven ligner dem lidt med de ovale-rundede blade.
Både Q. phillyreoides, suber, ilex og rotundifolia trives på friland, og har en imponerende årlig tilvækst nu, her på Fejø.