Exotiska växter i Skandinavien

@Zidane: Ätliga ekollon? *PIC*

Att ekollon hos Quercus rotundifolia ska vara ätliga, har jag känt till länge. När jag för några dagar sedan besökte Kew Gardens i London hittade jag ett stort träd märkt Quercus rotundifolia. Jag var inte helt övertygad om att det verkligen var Q. rotundifolia och inte Q. ilex 'Rotundifolia'. Jag kunde dock inte utesluta att det verkligen var Q. rotundifolia. Jag smakade på ett par ekollon och de var inte visserligen inte särskilt bittra, men de var inte heller välsmakande. Jag vet dock inte hur de ska smaka. Det är möjligt att de smakar bättre när de är helt mogna.

Medan jag plockade ekollon från trädet kom det fram en man och var nyfiken på vad jag sysslade med. Jag förklarade att eken hade ätliga ekollon. Mannen berättade att han var från Marocko och att de brukade äta ekollon där. Jag berättade att det nog kunde stämma eftersom Q. rotundifolia också växer i Marocko. Han förklarade dock att ekollonen som de åt var betydligt större. Jag tyckte att det stämde dåligt in på Q. rotundifolia. Han tog fram sin telefon och letade upp en bild på internet. Bilden visade dock inte ekollon från Q. rotundifolia utan från korkek (Q. suber). Uppenbarligen har även korkekar ätliga ekollon, vilket var en nyhet för mig. Det växte visserligen några korkekar i Kew Gardens, men jag hittade inga ekollon på dem, annars hade jag smakat på dem.

Zidane, har du ätit ekollon i Marocko, och i så fall, från vilken art?

Quercus rotundifolia(?), Kew Gardens, London:

Korkek, Nizzagarten, Frankfurt am Main:

Inlägg i den här diskussionstråden: