Jag tänker att många Phyllostachys funkar bra i zon 1 & 2 och även i Danmark. Om man vill odla Phyllostachys långsiktigt i zon 4 och inte har ett enormt varmt läge så blir utbudet mindre. Speciellt om det är rätt blåsigt i trädgården som hos mig. I ett mycket varmt och skyddat läge blir de uppenbarligen markant härdigare, t.ex. var jag tvungen att ta bort P.vivax på barnens dagis i Skövde för att den höll på att bli för stor och spridningsrisken var uppenbar. Jag har testat rätt många av de härdigaste Phyllostachys arterna och P.bissettii är i härdighet på nivå med P.aureosulcata. P.nuda är tåligare. Troligen för att den tål tjältorka bättre än P.bissettii. Med detta sagt så kan det vara så att P.bissettii funkar bättre i kustnära milt klimat än P.nuda. Den senare vill ha mycket värme för att prestera bra. Kanske är P.bissettii snyggare också? Annars är mina bambufavoriter just nu Bashania quingshengensis, Fargesia 'Viking' och Fargeisa 'Smaragd'. F. 'Viking' har mycket snabbt etablerat sig och skjuter nu upp höga bruna rör, Smaragd har stora vackra blad med lite glans i och har viss tendens till en öppnare tuva, blir också stor. Bashanian är uppenbarligen lika härdig som bergsbambu men får större blad och sprider sig hyfsat aggressivt. Den är markant härdigare än Bashania fargesii. Jag tror att den kommer att förändra synen på bambu för kalla klimat på sikt.