Min Phyllostachys bissetii har nog aldrig haft så mycket skador som efter den här vintern. Nu handlar det ju inte om köldskador, utan om stormskador från i höstas. Huruvida skadorna orsakades av uttorkning, salta vindar från havet eller något annat, vet jag inte. Även mina P. aureosulcata 'Spectabilis', P. vivax 'Aureocaulis' och P. propinqua har fått stormskador. De stammar som har stått i lä kan dock vara helt oskadda. Två varianter av P. nigra och en P. aureosulcata som står skyddat har i stort sett inga skador alls.
Generellt sett tilltar härdigheten hos bambu i takt med att den etablerar sig. Förmodligen handlar det om storleken på rotsystemet. Det är svårt för mig att avgöra exakt vilken bambu som är mest köldhärdig eftersom det är andra faktorer som t.ex. blåst som begränsar. Jag tror att P. bissetii är en av de härdigare arterna. Jag skulle nog dock främst rekommendera P. aureosulcata 'Spectabilis'. Dels är den också en av de härdigare arterna och dessutom är den en av de vackrare.