Jag tycker att det verkar som att Phyllstachys Bisetti är otroligt överskattad i sin härdighet. Nu är mina lite större ex iof sig inte etablerade men sitter i sand och grus och hade ett kraftigt lövtäcke över rötterna under vintern. Inga skador där tror jag inte men trots knappt minusgrader så ser de för taskiga ut. Knappt ett blad kvar som är grönt. Fargesia Jumbo står bredvid och den ser helt oberörd ut. T o m spöna på Bissettin har fått ordentligt med frysskador. Inte så att de dör men ordentliga fält med svart. Nja måste erkänna att jag är ordentligt besviken hittills. Får hoppas på bättring till nästa och säsongen efter när de börjat etablera sig ordentligt annars gräver jag upp skitet och kastar bort det.
Har mer och mer börjat gilla Podophyllum arterna. Inte något superexotiskt men ser så ut. Sorterna Delavayi,kaleidoskope och Spotty Dotty ser riktigt exotiska ut med sina marmorerade blad. Utspringet på våren går inte av för hackor heller. Inte så exotiskt men riktigt läckra tycker jag.Kaleido och spotty nya. Delavayi har jag haft i många år och klarar sig mycket bra.
Kejsarek är en annan jag gillar kraftigt. Köpte en liten Carl ferris Miller för ett par år sedan och de är grymt läckra. Speciellt när de spricker ut med ludna röda blad. Blir gröna såklart senare. Pinnatifidan spricker också ut i rött. Tror det kommer bli formel 1 hemma hos mig. Allt annat kommer att få stå i skuggan av den. Mycket häftig.
Lite roligt är att jättefänkål klarade vintern men kanske ingen större prövning. Även den läckra falska hampan Datisca cannabina klarade sig fint.
Inte så jättefrälst i nunneörter direkt men en jag har förväntningar på är coridalis caseana spp brandegei. Ska kunna bli upp mot 3m med rätt förutsättningar. Någon som testat.