Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Diverse fra foråret
Som svar till: Svar: Diverse fra foråret ()

Min ældste palme havde kun en ganske svag sidevækst, men den er heller ikke så hårdfør som mange af dem jeg har i potter i dag. Men sidevæksten er uden tvivl også et resultat af hårde vintre, hvor palmen helst ikke går i højden, men venter på bedre tider.
I min ældste palmes unge år var der masser af milde vintre og den gik hurtigt i højden. Efter hårde vintre er det tydeligt at stammevæksten reduceres til mere end det halve af den vækst der ses efter milde vintre. eksempelvis nåede min palmes stammevækst et lagpunkt med kun 10cm sidste år, mens væksten andre år har været 37cm. I år har vi haft en mild vinter og den har allerede vokset 4 cm alene her i april, så det bliver en spændende sæson.
Så fremtidens avlsarbejde må komme fra de palmer som er etableret i landet og klarer sig uden beskyttelse og som blomstre naturligvis. Og det antal er som bekendt stadig uhyre begrænset.
Jeg kan oplyse at mine T. fortunei som jo næsten alle er fra Darjeeling egnen (2.400m) er mindst lige så skæve som takils.

Inlägg i den här diskussionstråden: