Hej Dan
Jeg har fuld forståelse for, at man køber store importerede palmer, og specielt Jubaea som jeg i øvrigt aldrig kommer til at levere i store eksemplarer (før jeg bliver gammel måske....).
Mht. at spire Jubaea frø, så er spiring blevet et stadigt mere simpelt stykke arbejde for mig. Det har været for at spare tid. Det er aldrig lykkedes mig at spire Jubaea på friland, men jeg har forsøgt. Det år jeg gjorde det var et år hvor dem jeg forsøgte indendørs heller ikke lykkedes, så det kan være frøene ikke var friske. Men pga. prisen på de frø, gør jeg det blot i en pose med jord i dag, som med alle andre palmefrø. Jordfugtigheden er det afgørende.
Mht. den krybende / skæve stamme, så har vi skrevet om det før, og jeg har tidligere erklæret mig uenig. Men nu optalte jeg forholdet blandt min ældste generation fra 2004, og her er forholdet 14 skæve for hver 15 palmer. Så dem med en lige stamme kan altså være hårdføre, men det er ikke reglen. Stort set alt hvad jeg har af lidt større palmer er vind og skæve..så der er jo nok noget om snakken, da denne generation består af 12 procent af de oprindeligt omplantede til to liters potter, er stort set alle dem med lige stamme faldet fra...Jeg er i øvrigt ved at omplante 2004 generationen til 65 liters potter.
Vh. Henrik