Spændende med de 100 frø, og det er da altid herligt med 16 bananplanter ud af 20. De må have været friske.
Med hensyn til 10 års tålmodighed, så har det jo netop været ideen med Frilandspalmer, at udnytte den erfaring jeg har fået med eksperimenter med palmer siden 70`erne, at de skal udvælges på individ niveau, og afhærdes fra spiring for at holde i længden. Så med mine palmer er man i realiteten sprunget de 10 år foran. Det er der mange der har erkendt, og derfor vokser mine palmer nu overalt i landet fra det kolde Karup til lune København.
10 år på dansk friland med -15c som laveste har fået næsten alle mine ældste palmer til at se nogenlunde ud som denne palme.
Skaderne fra vinteren 2012-13 ses på bladet øverst til venstre. Ud af 15 palmer har en helt lige stamme statistisk - sjovt nok.
Her et af de mange billeder jeg får tilsendt af kunder der glæder sig over fremskridtene. Naturligvis ved jeg godt at nogle af mine palmer går til derude, men jeg hører næsten aldrig fra ejerne. Men billeder som disse får jeg jævnlig tilsendt. Denne palme vokser i kolde Hadsten inde i Jylland, og den fik i februar 2012 -21 grader i følge ejeren, hvilket lyder realistisk, da jeg på dette tidspunkt fik -15,2. Den var dækket i grangrene dog.
Dan hvis du køber en stor Jubaea chilensis så ville jeg afhærde den i potte mindst 2 år før du planter den ud. Men det bliver ikke let at få til at lykkes vil jeg tro. Sværere end fortunei - helt sikkert.