Det gode ved at lade bladene blive er i hvert tilfælde, at planten kan tage næring fra de ældre blade om vinteren hvor adgangen til næring i jorden kan være begrænset pga. jordtemperaturen. Jeg synes det er en meget interessant oplevelse jeg har haft i de hårde vintre og se hvordan de ældre blade tømmes for næring i vintermånederne. Mens der i de milde vintre ingen nedvisning skete. Og det er ikke skader jeg tænker på men egentlig tømning af bladene. Det er derfor helt sikkert, at jo større bladkrone des større sikkerhed for næringsbalance i planten og dermed bedre hårdførhed. Vil du derfor opbygge en god hårdførhed er det et must og bevare alt grønt på palmen - det virker.. Jeg synes også det kan være flot med det visne skørt under palmer. Men når palmen trodsalt ikke er højere end min og de visne blade ville sidde i øjenhøjde på en lille terrasse så er det ikke det kønneste. Men når palmen bliver højere vil jeg ikke udelukke og lade en del sidde. Men i år ser det ud til der nærmest kan komme et grønt skørt.
Kristian er palmerne fra botanisk have i København?