Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Botanisk Have Köpenhamn, söndag 2 mars

Det sidste billede af alleen i Miami er Bayan træer. De sender rødder ned fra stor højde og breder sig på den måde til umådelig omfang.

Den væsentligste årsag til, at min palme er så kraftig ved foden er, at jeg ved gødskning har vedligeholdt et stort bladareal i de unge år, og ikke fjernet grønne blade før de var helt visnet. På et tidspunkt havde jeg grønne blade ved foden og hele vejen op af stammen til 1,2m højde. Det påvirker stammedannelsens nedre dele og den får mulighed for udvidelse så længe der er grønne blade ved foden.

Mht. Palmerne i København så påvirkes deres hårdførhed naturligvis også af om der fjernes læ givere. Men det er nu ikke det jeg frygter mest for disse palmers overlevelse. På dette stadie er kronens størrelse langt vigtigere og den har været for nedadgående gennem de sidste 4 år. Den milde vinter i år er virkelig heldig. Nu kan de efterkomme noget af det tabte. Håber bare ikke gartnerne fjerner grønne blade. De har virkelig brug for alt grønt.

Det er et rigtig flot oliventræ og det var sandsynligvis heller ikke så hårdført hvis det ikke var passet med indsigt.

Mvh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: