Jag var i Köpenhamn i söndags för att se hur växtligheten där har klarat vintern. Nu har ju inte vintern varit speciellt sträng så jag förväntade mig inga köldskador. Däremot hade jag väntat mig att se fler skador efter de kraftiga stormarna i höstas. Det visade sig vara svårt att hitta några stormskador. Det kan inte ha blåst lika kraftigt i Köpenhamn som på den skånska sidan av Öresund.
Palmerna i Botanisk Have ser ut att ha klarat sig bra.
En stor gren på steneken i woodlandområdet var avsågad. Jag misstänker att ett annat träd eller en stor gren har fallit på steneken. Detta var den enda eventuella stormskadan som jag kunde hitta.
De få överlevande eucalyptusarna har klarat vintern bra.
Araucarian och cypressen såg naturligtvis bra ut som vanligt.
Trochodendronen såg bra ut men hade lite brända blad i toppen. Det såg ut som om det möjligen kunde vara stormskador. Det som talar emot det är att min egen Trochodendron i Ängelholm är helt oskadd trots att många andra städsegröna växter i närheten tog skada av stormarna i höstas.
Jag besökte även Landbohøjskolens Have i Frederiksberg. En bit därifrån kan man hitta olivträdet som frös ner för några år sedan. Jag trodde inte att det skulle överleva alls men det har skjutit nya skott från basen av den gamla stammen och håller långsamt på att försöka återhämta sig.