Exotiska växter i Skandinavien

Klimat-tjöt igen =)

Såg en dokumentär om isarna/glaciererna på jorden häromdagen och nu fick jag se värsta domedagsartikeln i aftonbladet idag. Sen när man ögnat genom artikelns "jordens undergång-snack" så stod det i slutet att nordpolen får smältvattenssjöar varje år. Hur som... jag är lite nyfiken på det där med att havet ska stiga när glaciererna smälter. Även jag som är nån slags anti AGW och jag köper inte heller teorin om att vi människor orsakar denna höjning av tempen, om de nu finns nån, så vill jag veta när havet stiger och också hur. Jag hör alltid olika siffror men den senaste dokumentären sa man 7m högre hav om nordpolen smälter.

Man sa också att isarna är mycket mindre idag än för 50 årsedan och de e just de sista typ 20 åren som isarna smälter. De smälter med en accelererande fart, vilket jag köper rätt av. Mindre is = mer yta som håller kvar värmen, mindre is = mer varmt smältvatten som får isarna att rinna snabbare ut i haven och dessutom smälta isen runt om.

Men 7m??? De pratade precis som om 20-30% av isarna redan smält(egen hittepåsiffra) och havsnivån där jag bor har inte ökat ett skit. Landhöjningen spelar såklart in men knappast på så kort tid. Borde inte havet ha stigit med minst 1m idag då? Eller stiger bara haven nån annan stans? Såg ett annat program om norfolk(?), stället där de första europeer satte sin fot i Amerika och de öarna försvinner en efter en ner under vattnet. Det kändes dock inte som de va vattnet som steg utan mer öarna som sjönk där =/

Kan ni ge mig lite klarhet i detta?

Inlägg i den här diskussionstråden: