Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bambustid!
Som svar till: Svar: Bambustid! ()

Nudan är väldigt intressant, absolut! Drog en repa och titta lite nogare idag och de kommer skott även från viridiglaucescens och glaucan nu. De första åren ska dom vara lugna av sig och köper man från kruka är min erfarenhet att första året drar de iväg skott på sensommaren/hösten men de klarar sig i regel inte. Kan man skydda bladen med typ säckväv första vintern så har man väldigt mycket vunnit. Skydda de första 2-3 vintrarna, om de går, så skyddar sig bambun nog sig själv rätt bra. Knepet är att få bladen att sitta kvar så bambun kan koncentrera sig på att skjuta nya stora skott och sprida sig istället för att lägga all kraft på nya blad då. Slänga på granris över rötterna e nog bra också.

Min vivax och nigra har jag planterat på en norrsida vilket jag tänkte va smart skydd mot solen på vintern men bladen har ramlat av ändå. Dessutom kommer inte solen åt dom och värma dom på våren så de va inget bra.

Jag skyddade ju varken bladen eller rötterna denna hemska vinter. hade iofs -19 grader som lägst men vi hade ingen snö och minusgrader hela mars i stort sett och sol nästan varje dag. De va en hemsk vinter som sagts tidigare där många "vanliga" växter frusit ihjäl. Ljunghedarna, blåbärsris, barrbuskar runt omkring hos grannar är alla ihjälfrusna. Tujahäckar är bruna etc men Bissetii, Nuda och Aureosulcata pekade finger åt denna vintern =)

2 av mina mammutträd dog, mitt redwoodträd dog, stor perukbuske dog, skenkamelian och valnötsträdet lever men knappt. En stjärnmagnolia som vi haft i många år frös nästan ihjäl fast de kommer några små blad nu på stammen. =/

Tur jag har ca 50 nya mammutträd i kruka

Inlägg i den här diskussionstråden: