Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bambustid!
Som svar till: Bambustid! ()

Högsta nya skottet idag är nära 2m högt och är av sorten Nuda. Jag har 3st Nuda och dom klara vintern väldigt bra. Första året efter plantering och utan täckning på alla mina bambus i år.

De som klarat sig utan större skador, lite gula blad bara och som skjuter massa skott nu är:
Bissetii
Nuda
Aureusulcata

Några som klarat sig bra(30-50% bladtapp) men som inte skjutit nya skott än:
Glauca
Viridiglaucescens

Tappat alla blad men som nästan satt nya blad redan(inga nya skott):
Iridescens

Vivax och en Rubromarginata har bara en stam klarat sig som dock tappa alla sina blad och håller nu på å sätta nya.

Ett par döda stammar och ett par stammar där de kommer lite sporadiskt med nya blad:
Bambusoidis

Stammar döda men nya skott kommer:
Edulis, moso, pubiscens

Döda(?):
Nigra
Aurea
Rubromarginata

Nu har inte alla mina phyllisar riktigt samma förutsättningar och variationer inom samma sort kan ju variera men så här långt kan jag slå fast att:

Nuda och Bissetii är tidiga på att skjuta skott och klarar vintern bäst. Aurosulcatan klarar vintern bra men skjuter skott något(nån vecka eller 2) senare. Viridiglaucescens och Iridescens är väldigt snabba med att sätta nya blad. Kanske e dom tidiga med skott också om dom inte får tappa alla bladen på vintern? Glaucan e hårfint efter dessa 2. Rubromarginata och nigra e ingen hit. Aurean e helt värdelös och ska inte testas... det samma med moson såklart men man måste ju ändå!

Jag vill testa Decoran och en moso som ska ha klarat väldigt kallt -20. Den kallas för Edulis "Bokrijk".

Sen är ju deras växtsätt lite olika där kanske Nudan och Aureosulcatan är roligast. Den sistnämda får ju skarmiga vita sträck på sina blad och de nya stammarna blir ju fint rödbruna. Nudan väldigt mörk grön och båda knixar till sina stammar ibland. Bissetiin känns mer som ostoppbart ogräs vilket ocjså känns helt ok med tanke på att de e bambu vi pratar om! ^^

Inlägg i den här diskussionstråden: