Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Mildning på vej :-)
Som svar till: Svar: Mildning på vej :-) *PIC* ()

Sjekket tilstanden i hagen og foreløpig ser det ut til at flertallet av plantene har klart seg relativt bra. Temperaturmåleren registrerte 6,5 minus som laveste, men en uke med sammenhengende minusgrader og snø ble (ikke overraskende) for mye for min røde cordyline. De grønne cordylinene er litt sliten i bladverket men ser etter forholdene bra ut, og fast og fin i stammen. Men det er for tidlig å si om plantene overlever resten av vinteren!

Palmene derimot bærer preg av mye vind og snø, men ingen synlige frostskader. En lilla/rosa phormium var delvis knekt av tung snø, men overlever forhåpentligvis. Den grønne phormiumen var like fin. En værutsatt Fascicularia bicolor var litt sølvaktig i deler av bladverket pga frost men virket elles uskadd. Opuntia humifusa og divsere yucca var relativt uberørt, til og med en Yucca elephantipes som var dekket med en stamp var 50% intakt. Noen tilsvarende planter i hagestuen til min mor har flatet helt ut. Så det har tydeligvis vært noe kaldere der.

Eucalyptus gunnii har minimalt med skader. Noen svarte flekker på noen av bladene. Alle de små T. fortunei og wagnerianus frøplantene ser foreløpig uberørt ut av kulden. Trolig fordi de var dekket av snø.

Alle chamaerops-palmene ser uberørte ut av kulden. Til og med min C. humilis 'cerifera' som ikke hadde tak over seg har minimalt med skader. Kun litt svidde bladspisser.

Hadde det ikke vært for snødekket hadde det nok vært langt flere skader. Men så langt ser det ut til at jeg har størstedelen av hagen inntakt til våren, med mindre uforutsette ting dukker opp underveis eller vi får like streng kulde senere i vinter.

Faktisk har jeg flere skader blant potteplantene jeg overvintrer under tak uten oppvarming. Flere yucca aloiofolia klarte ikke kulden, mens planter som ble overlatt til elementene helt knusktørre i potten ser helt uberørt ut. Tydelig at planter som har fuktig jord er langt mindre herdig!! Noen agave montana inkludert den i hagen har en del svarte flekker, så tydeligvis ikke spesielt herdig. Mistet også tre små aloe polyphylla, men fikk reddet de tre største fra kulden i tide.

Forhåpentligvis blir resten av vinteren normal uten lange kuldeperioder. Jeg er lettet over at de meste har klart seg såpass bra, selv om det er noen tap!

Inlägg i den här diskussionstråden: