Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Årsminimum-temperaturer@ Erland Liviu *LINK*

Jeg er meget enig med John. Feks. taler jeg med flere der dyrker Citrus i Zone 8a i USA ja også Zone 7B. De dyrker Satsuma mandarin, Yuzu og flere andre som jeg selv har testet her midt i KBH og som ikke klarer sig og jeg tvivler på at de ville kunne klare en mild vinter i KBH. Som John skriver så er kulden kort og ofte kommer temperaturerne kun ned under de -7 -8 i løbet af natten for derefter at ryge en del over frysepunktet igen. I norden har vi jo en konstant og ofte fugtig kulde hvilket de eksotiske planter lider meget under. Et andet eks. er i Vancouver er der en person er hedder Bob duncan. Bob har i mange år dyrket citrus og har en masse appelsiner citroner mm. i et uopvarmet drivhuset hvilket jo er umuligt i DK. Ydermere har han en MEYER Lemon stående på friland, hvilket er umuligt i DK. Faktisk testede vi sidste år Meyer lemon i en baggård i KBH, resultatet var et stk død plante da vi kom til februar.
USDA mener jeg ikke kan bruges i norden men derimod må vi nøjes med selv at teste og danne vores egne erfaringer.

Inlägg i den här diskussionstråden: