Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Årsminimum-temperaturer@ Erland Liviu

En trachy er en z7 plante, men klare ikke -25 i scandinavien. Mange flere ting spiller ind end lige et usda kort, som for øverigt er lige så forskellig som der stortset er kort.

I Usa har de typisk mere tør frost og kortere vinter og varmere sommere. North carolina ligger på samme bredegrad som nord marokko og new york som Madrid. Så er der lige antal frost døgn osv. Det bare et par af de mange flere ting der spiller ind

Men alt det har vi jo været igennem. Men sjovt nok så har jeg kunnet fornemme at stortset alle zone 7 eksotiske planter døde de sidste vintre, ja selv i zone 8-9 nordligere end Dk. Ihvertfald blevet noget stille omkring lidt billeder osv.
og de billeder der blev vist efter de kolde vintere vi lige har haft har desværre vist en kolosal oprydning i det hele.

Jeg selv bor i zone 7a og har fået ryddet grundig ud efter de sidste vintre selv ved min temp på -15 de sidste vintere. Og det billigt sluppet for kommer der isvinter igen ja så kan jeg risikere -25, og det kan jeg garantere jer for at så er alt eksotisk i min have ryddet af vejen. Også selv om jeg bor i zone7a

Så Liviu vil nok være lidt påpasselig med at bruge usda zoner til en fuldstændig lige retningslinje. gennemsnittet af 20 nætter på henholds +10 og -10 er jo som bekendt 0 , men en plante der tåler 0 grader vil nu nok reagere noget negativt over de -10

Inlägg i den här diskussionstråden: