Hej Linus
Det lyder godt at palmen trives. Jeg vil meget gerne høre hvordan det går til vinter.
I følge mine erfaringer udvikler palmer ikke kraftigere (stabbigare?) stammer i vores klima. Hvis man gennem de første ca. 10 år af palmens liv kan opretholde en god balance mellem roden og toppen så bevarer palmen de ældre blade i mange år. De ernærer dybere dele af stammen der herved bliver kraftigere. I moderne produktion klipper man grønne blade af. Palmen reagerer på den eneste måde den kan ved at skyde kraftigere fra toppen og så bliver stammen tyndere. Jeg mener at man opbygger bedre hårdførhed på mange måder. Ved ikke og klippe blade af før de er helt døde, får man en større rod og bedre etablering, hurtigere vækst, samt en kraftigere stamme. Jeg vil dog medgive at palmer sydpå der ikke vandes får tyndere stammer fordi de ikke kan forsyne så stor en palmekrone med vand hvorved stammen bliver tyndere.
Billedet viser min palmes stamme i efteråret 2010. Et sjældent syn og årsagen til den kraftige stamme idag. Hvis palmerne skal udvikle kraftige stammer sydpå kræver det kunstvanding i tørre perioder, og det sker jo nok ikke altid.
29. september 2010