Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Status på min egen palme

Sommeren er uten tvil kjøligere her. Data fra den nærmeste målestasjonen gir et snitt på 14,3 grader for månedene juni-august.

Jeg hadde regnet med litt mer vekst i år men når jeg ser dine tall var veksten nokså god likevel. Et problem jeg har som kan begrense veksten er konkurranse fra de mange furutrærene. Det går ikke lang tid med solskinn og varmt vær før jorden tørker ut. I månedskiftet mai/juni måtte jeg faktisk vanne daglig for at plantene ikke skulle tørke helt ut. Så jeg er glad vi tross alt har mye nedbør for jeg har ikke anledning til å vanne hver dag hele sommeren.

Det blir spennende å sammenligne veksten blant de forskjellige palmene i hagen min og oss imellom. Jeg har lest at man ofte har langt bedre vekst fra palmer som ble plantet små fremfor store innkjøpte palmer som bruker svært lang tid på å etablere nytt rotsystem. Jeg har en liten T. wagnerianus som virker veldig lovende som har begynt å åpne sin 4 vifte i år. Bladene og stammen er langt større en tilsvarende palmer kjøpt samtidig, så det er uten tvil stor variasjon blant like gamle palmer også!

Inlägg i den här diskussionstråden: