Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Odla på friland
Som svar till: Svar: Odla på friland *PIC* ()

Skunkkallan börjar sprida sig alltmer i Sverige. Väldigt invasiv där den får fäste. Tyvärr inte i min trädgård. Skulle gärna ha massor av dem. Vad som är friland eller inte är ett svårt begrepp. Om det bara är att växten växer i marken kan man mura en grund runt ,lägga värmeslingor,bygga väggar och sätta in element och dimspridare och hålla +20 året runt,plötsligt så är alla växter som skapta för friland.Däremot finns det ju en hel räcka med växter som helt omöjligt klarar sig utan skydd i längden. Dessa tycker jag att man ska skydda så mycket så att växten klarar sig istället för att chansa med dåliga skydd. Men friland tycker jag inte att det är.Samma sak som att ta in de bara att växten ofta mår bättre av att inte bli störd och uppgrävd.Jag försöker att rama in med vindskyddande planteringar ,har kuperat upp tomten med massor av sten och planterat väldigt tätt för att få upp ett mikroklimat som gör att lite känsligare växter kan överleva. Har väldigt mycket blad och ormbunkar som täcker marken på vintern. Naturlig multching som tillsammans med snön ger ett skapligt skydd. Men jag odlar ju inte för att det ska vara vackert för andra. Enbart för att det ska var intressant för mig. Hade jag bott i ett tätbebyggt område hade jag nog hållt golfgreen på gräsmattan och haft formklippta buskar mm. Nu växer det vilt och någorlunda naturligt.

Inlägg i den här diskussionstråden: