Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Odla på friland
Som svar till: Odla på friland ()

Odla på friland för mig är att växten inte kräver någon täckning någon gång verken första året eller längre fram och ska kunna utvecklas utan skador och kunna blomma och ev sätta frukt normalt för klimatet den är planterad i.

Dock är det ju svårt, för ''naturlig'' täckning kan ju göra att växter klarar sig exempel löv, snö. På så vis har mitt fikon i skåne klarat sig nästan utan skador tack vare snö under dom kalla vintrarna som var och detta fikon har aldrig fått skydd förutom naturligt. Och med snö gör ju att man i Norrland kan odla mycket växter som är på gränsen och även får många av våra vilda växter så är dom helt beroende av att där finns snö för att inte frysa bort. Eller som med en del vilda vattenväxter som inte tål kyla men som ligger ''skönt'' och vilar i vattnet.

Är skotta över extra med snö för isolering inte frilandsodling ?

Jag har absolut inget emot att man skyddar växter på vintern, gör det själv. Skyddar hellre med alla mått jag kan än låta en växt dö av kyla. För i marken ''på friland'' utvecklas ju växterna finare än i kruka. Dock ser jag ingen mening med att plantera växter på friland som bara tål lätt frost och måste skyddas extremt mycket från höst till vår. Men det är ju en helt personlig sak vad man vill göra. Den typen av växter har jag i kruka.

Mitt fikon klarade vintern utan skador med frigolit fast det var -21c och kommer skydda både den och oliven plus annat i vinter. Fikon är dock inte så exotiskt för mig men gillar växten. Sedan kan ju en plantering vara exotiskt och nåt som jag tycker är häftig är att blanda svenska växter med typ palmer.

Inlägg i den här diskussionstråden: