Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskadad oliv? del 2

Tack för era svar, skönt att höra att ni inte tycker att jag behöver oroa mig.
Trädet ser bara så underligt ut! Förutom två blad, som fått bruna fläckar, så ser allt friskt ut när man titta noga, t o m de späda grentopparna, men i helhet ser trädet ganska tilltufsat ut pga att många blad har undersidan upp/ut.
Underligt att ingen annan upplevt samma sak, det verkar ju vara en del här som har oliv på friland utan skydd men kanske är mitt träd inte exakt samma som de ni andra har?
Trädet är köpt på Petab, har långsmala blad, ca 7-8 cm långa, som är vanligt i bl a Frankrike. På lappen stod det att det skulle klara ner mot -10 grader vilket verkar rimligt. Det stod också att det är ett prydnadsträd och att frukterna inte skall ätas vilket kanske är lite oroväckande... Inte för att jag tänkt äta dem men man undrar ju varför de skriver så.
Jag har också för mig att oliv inte sätter frukt förrän efter flera år men jag fick blommor och sedan frukt redan första året. Trädet var då ca en meter högt och stammen var kanske 15mm tjock.
Det kan väl inte vara nån ympad historia?

Pelle, angående din oliv i kruka.
Jag har ett par Agave americana och en Yucca elephantipes ute i kruka och de mår hittills fint. De står på altanen under tak så de är skyddade mot regn och delvis mot vind. Jag antar att taket reflekterar tillräckligt med jordvärme för de har inte tagit någon skada förutom Yucca elephantipes som fick skador på två blad alldeles nyligen. Det var under den isande "stormen" för en veckas tid sedan då temperaturen gick ner till -3,9 grader samtidigt som det blåste i det närmsta kuling.

Inlägg i den här diskussionstråden: