Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskadad oliv?

Hej
Nu är det ett tag sedan jag var inne på detta forum senast. Jättekul att se att det alltjämt är så aktivt, solklart det bästa forumet för entusiaster som vi.
Jag har ett mindre olivträd i skyddat söderläge, det är ca en meter högt och planterades i våras. Under sommaren och hösten växte det mycket, grenvärket (stavas det med ä?) blev ungefär 5-6 gånger större under växtperioden.

Hösten och vintern hittills har ju varit mild i Helsingborg där jag bor och jag har inte skyddat trädet över huvudtaget. Nu förra helgen var det ju som bekant väldigt blåsigt och kallt och jag misstänker att trädet tog skada, jag ångrar mig som en hund att jag inte skyddade det!

Nu är det som så här: Stam och grenar ser finfina ut men bladen är lite underliga. Även bladen ser friska ut och känns precis som vanligt när man tar på dem. Samma färg, tjocklek och elastisitet. Dock ser det ut som om många blad vänt sig upp och ner!
Om man tänker sig bladen som sitter på grenen med bladets undersida mot grenen och ovansidan mot himmlen så är det precis som de vänt sig uppåt och bakåt. Många bladen pekar nu alltså inte längre i grenens växtriktning utan tillbaks mot stammen vilket resulterar i att bladens ljusare och mattare undersida nu exponeras.

Är det någon som har någon spännande teori om vad detta beror på? Är bladen döende eller försöker den på något underligt vis beskydda sig?

Inlägg i den här diskussionstråden: