Exotiska växter i Skandinavien

Steneg - Quercus ilex

Hej Michael

Fin beskrivelse.
Du har da helt ret. Træet på Fejø må være det største og flotteste i DK vi kender til.

Jeg kan supplere lidt.

Stenegen i Peter Hansens Planteskole på Lolland var i sommeren 2010 lidt over 4 meter højt, fritstående, med grene næsten til jorden og meget fint og tæt. Vi MÅ altså mødes hos Peter engang - Hans park er enestående ..
Mit eget største træ fra 1998 (frø) er 6 meter højt med en kronediameter på 4 meter og en stamme på 15 cm. i diameter lidt over jorden. Det har små smalle blade. Det har klaret de sidste kolde vintre helt fantastisk, faktisk uden et eneste skadet blad.
I "Bittenslund" - en nyplantet skov på Als tæt på Danfoss Universe står der en lille gruppe stenege som jeg vil skyde på er fra ca. 1998 (frø). De højeste er nu omkring 5 meter.
I Forstbotanisk Have i Århus står der flere unge træer på et par meters højde med blade der er temmelig store, aflange og tandede.
Jeg har selv et mindre træ fra 2006 (frø) på ca. 2 meter med store runde blade. Det er betydeligt mere frostfølsomt end mit store træ nævnt ovenfor men har klaret de sidste vintre med kun enkelte brune blade.

Nb. I drivhuset står et af dine træer Michael fra Mallorca sammen med et spansk (Montseny) fra vores plantetræf sidste år - de er på vej ud i haven ..

Kan I andre supplere med yderligere?

Inlägg i den här diskussionstråden: