Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn, 25 mars 2012 *PIC*

Jag besökte Botanisk Have i Köpenhamn i söndags. Palmerna har fått mer bladskador den här vintern än de har fått på många år.

Trachycarpus wagnerianus fick röta förra vintern och ser inget vidare ut just nu. Jag tror nog att den kommer att hämta sig igen.

Den här palmen är nog förlorad.

Det här är den första självsådda palmen jag har sett i Botanisk Have. Den växer på marken under den största palmen. Jag är dock inte säker på om den kommer att klara sig.

De båda palmerna som är märkta Trachycarpus takil är påverkade av vintern men har annars klarat sig bra.

Av Eucalyptus-planteringen återstår inte mycket. Det här är den största överlevande plantan.

Denna Yucca recurvifolia hade en ståtlig stam tidigare. Vad har hänt?

Opuntiorna intill trappan är fortfarande ihopskrumpna efter vintern.

Det pågår mycket grävarbeten i Botanisk Have just nu.

Dessa tre Maytenus boaria har flyttats till en ny plats. Jag såg nästan inga gröna blad på dem. Jag hoppas att de överlever flytten.

Araucaria araucana och Cupressus sempervirens ser bra ut som vanligt.

Yucca baileyi var. navajoa har fortfarande kvar den vissna blomställningen från förra året.

Vid närmare inspektion ser man att det kommer nya skott intill blomställningen. Det ska bli intressant att se hur den utvecklas.

De rödörade vattensköldpaddorna i dammen är redan aktiva.

Steneken (Quercus ilex) i woodlandsområdet har fått ovanligt mycket bladskador. Den har tappat många blad.

Steneken i Landbohøjskolens Have har däremot klarat sig bättre.

Den börjar bli ganska stor nu.


Inlägg i den här diskussionstråden: