Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Laurus nobilis forårstegn

Hej Tobias og andre

Mon laurbæren er sprunget helt ud nu, efter de seneste varme dage ? Mine mandeltræer og abrikoser er lige ved at lukke blomsterne op. En lille eskurtion med kameraet er vist ikke til at undgå.

Jeg er enig Tobias i dine forslag til mulige hårdføre provinienser af laurbær. Lad os håbe amagertræet sætter frugt. Desværre er laurbærtræer særbo, så der skulle helst både en han og en hun til for at der kommer noget ud af det.......og er det et hantræ er blomstringen skønne spildte kræfter....... Hvis nu et andet laurbærtræ et sted på Amager blomstrer samtidig, og er af det modsatte køn, så kunne man jo klippe en gren af fra det modsatkønnede træ og hænge den i træet med hunblomster.....(okay, det begynder at lyde lidt som konen med æggene).

De graver, river ned og gør ved på begge sider af laurbærtræet, så jeg håber virkelig at du har fået stiklingerne til at gro Tobias, man kunne godt frygte at der kommer en entrepenørmaskine og fjerner træet inden så længe. Jeg har også sikret mig nogle stiklinger, men de er taget som vinterstiklinger, så jeg ved ikke om de får rødder.

Min egen teori om hvorfor der ikke er så stor genetisk variation i Laurus nobilis, er at den er så let at stiklingeformere, at det er den måde de fleste planter er blevet lavet på i mange århundreder. Altså kloner af den samme plante. Med figen og oliven er der jo opstået mange forskellige navnesorter, med forskellige egenskaber og hårdførhed.

Man bør forsøge at få indsamlet frø der hvor den største naturlige population af laurbærtræer er, og helst så højt oppe i nogle bjerge som den nu kan findes.

Hvis jeg en dag i november var på halvøen Istrien i Kroatien, ville jeg lede der, og indsamle frø på bjergskråningerne, så højt oppe som laurbær nu vokser. Der er gamle skove ved Opatija og en by der hedder Lovran (Laurbær), som har frøformeret sig i årtusinder. Her kunne man forvente sig en vis genetisk variation i materialet. Laurbærtræets frugter ligner i øvrigt oliven, jeg er før kommet til at bytte rundt på dem. Men laurbærfrø spirer villigt, du skal bare have kødet væk fra dem først.

Vores bedste og mest hårdføre figensorter kommer også fra dette område i Europa, hvor der er et borderline middelhavsklima, med ofte ret hårde vintre der trænger sig helt ud til Adriaterhavet (som i denne vinter!). Det er også derfor at Trachycarpus er den eneste palme man ser på disse kyster. Figensorten Precose de Dalmatien stammer vel fra disse egne, og Lars Westergaard fra Westergaards Planteskole opformerer to nye Figensorter som han kalder "Petrovaca 1" og "Petrovaca 2", der begge stammer fra Ex-jugo. Hvis man som mange skandinaver holder sommerferie et sted langs Adriaterhavet i f.eks. Kroatien, så kunne man også indsamle lidt laurbærstiklinger og andre sjove ting i flinke folks haver inde i landet, ikke i kystbyerne ! De laurbærtræer der står i folks haver, længst fra kysten kunne muligvis være baghave-selektioner af mere hårdføre laurbær !? - Husk at kigge efter oliventræer ved samme lejlighed ! of figner ! og.....okay, det hele er bare et spin, men det er altid spændende at jagte nye sjove planter :).

Inlägg i den här diskussionstråden: