Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kan blive meget koldere@Henrik

Hej John
Kystegne bliver selvfølgelig også ramt af kolde temperaturer. Men generelt er kystnærhed ofte en fordel i forhold til at mildne nat temperaturer året rundt. Om foråret kan det dog også ofte have en kølene effekt. F.eks er østvinden langt hen på foråret kold i Aarhus'
Jeg har på den koldeste placering stillet mit termometer, dvs. stående på overflade = kulde flade. Her måler jeg min minimums temperatur. Så får jeg nemlig et retvisende billede af hvad palmen er udsat for. Minimums temperaturen i min gård er stadigvæk - 14,3, hvilket skyldtes by og kystnærhed ellers havde min Palme også oplevet de samme lave temperaturer som i Aarhus syd (-19) :-)
Jeg har beskyttet min Palme med måtte omkring stammen og kronen bundet sammen og dug omkring. Jeg håber på det giver mig en grøn Palme og nyde til foråret. Jeg har andre palmer på friland ved mit sommerhus på Grenaa strand. Blandt en surviver trachy, som ubeskyttet har overlevet 5 år på friland. Jeg har selv dyrket den fra frø og den har været på friland siden spiring. Det bestyrker Henriks teori om afhærdning af palmer.
Venlig hilsen
Jakob

Inlägg i den här diskussionstråden: