Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kan blive meget koldere@dan

Mitt fikon är inte litet och alla fruktanlag klarade vintern, fick mycket frukt och redan till sensommaren var där en nyomgång kart med över 30st. Den kalla vintern har varit den bästa om man nu ser till hur mycket som frös veck. Det ''härdiga'' mullbäret mulle frös mycket mer än fikonet. Och det är zon 3-4 på den....medan fikonet är zon 1, samma läge och samma jord och samma snö mängd. Och det är inte första gången härdiga växter har frusit ihjäl medan andra mycket känsligare har klarat sig.

Om det nu bara är vinterlägnd och lägsta som är avgörande så är jag svårt att förstå detta som hände min Ginkgo som jag hade ute i en kruka hela vintern i ett öppet och oskyddat läge lägst -18c tror inte heller det var så mycket snö och den klarade sig tror faktiskt helt utan skador. Sedan planterade jag den på friland, och det blev en mild vinter och den dog. Glömde mitt ambraträd och Ginkgo ute nu i alla under -18c nätter stod ute i krukor utan skydd eller snö. Tog in dom igår, får se om dom lever, dom såg väldigt levande ut när jag klippte i en gren för att kolla.

Jag håller med om att jag hellre har snöfria och milda vintrar (det vill nog många som odlar känsligt). Och såklart var dom förra vintrarna generellt mycket svåra för växterna (bland annat frös alla Ginst bort i trädgården som är vildväxande plus en massa känsligt i trädgården som rök) och kalla och långa vintrar. Men åtminstone hos mig i inlandet från Göteborg är denna vintern också kall och i trädgården är den också svår (är bara 2cm pudersnö och mycket djup tjäle). Mina aralior är nog redan döda vid detta laget sist jag såg bild på dom var det bara svarta frysta blad och toppskotten helt bruna och vissna (dessa fick inga skador efter förra vintern).

Men jag har haft växter som dött mildra vintrar och klarat sig bättre kalla vintrar, och det är väl dessa som är undantag. Ett annat Exempel jag har aldrig haft en frilandsplam som dött av kyla dom har alltid dött av fukt, regn.

Kalla vintrar kan jag tänkta mig har dessa fördelar; Stabilt, mindre fukt kanske ?, nederbörd i form av snö, mycket och djup snöhöjd. Milda vintrar har då dom motsatta nackdelarna instabilt vinterväder, mycket nederbörd, lite snö. Jag kan fortfarande inte förstå varför vissa växter klarar sig (som inte borde med omöjliga vinterförhållanden) Och växter som alltid klarat sig och som anses härdiga dör under vad man själv tycker är milda och bra förhållanden.

Inlägg i den här diskussionstråden: