Exotiska växter i Skandinavien

Svar: På tal om global uppvärmning

Jeg tror på den menneskeskabte globale opvarmning, som de fleste forskere. Og jeg tror også på kolosale forandringer i den nærmeste fremtid. De færreste forskere tør sige, det de er forholdsvis sikre på (radikale forandringer)- de vil ikke lyde som dommedagsprofeter.
Som geolog der har kigget i iskernerne ved vi, at når mængden af CO2 stiger så stiger temperaturen, og det kan gå meget stærkt. Den rystende kendsgerning er at når CO2 steg fra ca. 180ppm til ca. 280 ppm i overgangen fra istid til varmetid så steg temperaturen ca. 10 grader. Nu har vi mennesker hævet mængden fra 280 til næsten 400. Vores atmosfære har en tykkelse som et lag lak på en globus, og vi har ændret dens sammensætning radikalt. Min opfattelse er derfor naturligvis, at vi må forvente meget store forandringer i form af en generel opvarmning men også mere vildt vejr og flere ekstremer på alle fronter.
Det her skrevne er ikke det samme som og sige, at vi ikke i fremtiden vil kunne få perioder med dræbende lave temperaturer for vores eksotiske planter - desværre.

Inlägg i den här diskussionstråden: