Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Oppsummering etter vinteren

Jeg hadde vel mer eller mindre innstilt meg på tapene, så jeg taklet det nokså bra. Men litt ekstra trist at min T. princeps også mistet midtskuddet...

Har også bestilt noen nye planter fra Der Palmenmann:

3stk T. wagnerianus 18-20cm stamme.
1stk Chamaerops h. var. Vulcano kraftig 90-100cm med potte
1stk Yucca aloifolia (dobbel)
1stk Agave montana 25cm

Og så har jeg 3stk Yucca gloriosa kjøpt tidligere i vinter som skal plantes ut, samt en rekke frøplanter, yucca, canna, agave m.m.

Så hadde jeg litt hell i uhell i høst da jeg måtte grave opp min største Cordyline fordi den var plantet i skrinn jord inntil fjell så vinden rotveltet den. Denne kan jeg forhåpentligvis plante ut igjen til sommeren.

Jeg hadde også lyst til å prøve en ovatifolia, neomexicana og havardiana fra Palmenmann, men det ble ganske dyr frakt skulle jeg bestilt flere planter så det får bli en annen gang... Og så ønsker jeg ikke å måtte ha for mange planter som trenger å stå helt tørt da det er litt vanskelig å beskytte slik hagen er oppbygd.

Det blir nok supplert med noen eksotiske stauder og sommerblomster innimellom tomrommene også. Kanskje flere eksotiske gress m.m. Så det blir nok en flott hage til sommeren skal vi se!

Inlägg i den här diskussionstråden: