Exotiska växter i Skandinavien

Oppsummering etter vinteren

Det var få lysglimt å spore da jeg så til plantene mine i dag. Omtrent alle planter var døde eller døende. De eneste plantene som ser ut til å overleve med minimale skader er en Eucalyptus gunnii og en Yucca filamentosa. Litt usikker på om deler av stammen på min musa sikkimensis har klart seg under beskyttelsen, time will tell...

Alle palmer (små og store) bortsett fra to, en stor T. fortunei og en chamaerops, har mistet midtspydet. Ser ikke bort ifra at disse to følger etter utover våren, men foreløpig ser det greitt ut.

Cordyliner og min phormium har frøset ned til bakken. Planten jeg ble mest skuffet over å se skadet var en høy flott Yucca linearifolia. Det så ut til at stammen var frostsprengt. Kanskje er det liv igjen i den, men det ser lite lovende ut.

Det er litt overraskende med så omfattende skader når temperaturen ikke har vært under -9C. Men barfrost og mangel på snø i november har nok vært en avgjørende årsak til at plantene ikke har overlevt. Til tross for mildvær i store deler av januar har telen vært i bakken i snart 4 måneder. For eviggrønne planter er vel det neppe bra.

En annen årsak var nok at flere av plantene ikke har fått tid til å etablere seg og flere av palmene hadde svært dårlig rotsystem.

Til tross for skadene har jeg ikke mistet håpet og jeg prøver igjen!

Inlägg i den här diskussionstråden: