Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Så därför har jag bestämt mig ......... Så det kan bli !!

Det var massivt kallt Thomas. Tror knappt vi hade så kallt i vinter, men jag vet är osäker då vi var bortresta när det var som kallast. Jag brukar mest sura för att ni skåningar har så förspänt klimat men då blir ju chocken för er desto större när det någon gång blir kallt. Här i zon 4 är det svårt att vara bitter över temperaturer under -20C. Det ingår liksom i planen.

I dag var jag och barnen ute och byggde vindskydd mot nordan, yxa till en massa störar och sedan fläta kvistar mellan dessa. Ganska snabbt sätt att få ett 2m staket på. Antar att man skulle bli anmäld till myndigheterna om man gjorde något liknande i Staffanstorp? Just detta tycker jag är roligt med exotodling, att hitta lösningar som trots klimat och dålig härdighet gör att det går att odla roliga växter. Vindskyddet ska jag med tiden täcka med diverse klätterväxter, eldkaprifol, murgröna, vintertry och massivt med klematis.

Egentligen hade jag tänkt gräva damm men 15 cm is är för mycket t.o.m. för mig. Kanske får kolla upp om man kan hyra Peter Korn per timme?

Inlägg i den här diskussionstråden: