Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Playmobil-gardening ???????????

jag spelar inte i någon liga/division jag gör detta för mig själv. exotodling ska ju inte vara någon tävling om vem som har mest känsligaste växter på friland eller mest häftigast utan en njutande hobby. jag själv har tagit död på många växter som jag satt på friland både känsliga och ovanliga.

numera har jag nästan alla mina växter i krukor som tas in, i trädgården har jag bytt ut många växter med sånt som tål zonen/klimatet även en kall sådan. dom exotiska växterna som hängt kvar är kvar sålänge dom lever. men jag skulle inte byta ut dom mot några nya exotiska växter i trädgården, utan dom har jag kvar i krukor. men så gör jag. har jag testat en växt 3gånger och det inte funkar på friland, då den fjärdegången behåller jag den i kruka.

jag gillar alla växter nästan, och skaffar dom växter jag vill ha dels för att dom är vackra, till nytta, skapa atmosfär, inte skaffar jag dom för att vara häftig, eller för att dom är känsliga vs härdiga.

alla ska vi ju göra det som är bäst för en själva och så köra på det. det finns dom som aldrig skulle tänka sig att plantera känsligt utan att det helst ska vara 1-2 zoner härdigare än vad man själv ha. andra plantera ut hur mycket känsligt som helst och bygger växthus över och värmerupp, inget av detta är ju fel.

Inlägg i den här diskussionstråden: