Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Har ni gett upp än ?????????????

Jag ger knappast upp. Möjligen måste jag kanske sänka min ambitionsnivå något eller titta efter andra växter istället.

Vissa växter klarade faktiskt den förra vintern strålande, som t.ex. Trochodendron aralioides, Prunus lusitanica och de flesta av mina bambu. Andra växter fick en del skador men återhämtade sig, som t.ex. stenek, korkek och Trachycarpus fortunei. Ett fåtal växter dog, t.ex. Eucalyptus perriniana.

De växter som klarade den förra vintern bra lär nog klara även denna. Om kylan snart ger upp så räknar jag med att mina stenekar kommer att klara sig betydligt bättre än den förra vintern eftersom solen är svag så här års. Det är kombinationen av kyla och solsken som skadar bladverket mest. När det gäller Trachycarpus fortunei så har jag som vanligt svept in dem med vinterväv och dessutom har jag för första gången lindat ljusslingor runt stammarna på de två största exemplaren eftersom jag inte vill mista dem. Som prognoserna ser ut just nu så kan det behövas de närmaste dygnen. Mina övriga fem palmer på friland får dock klara sig utan uppvärmning.

Inlägg i den här diskussionstråden: