Exotiska växter i Skandinavien

Till alla: Hur skyddar ni era växter? T. Fortunei-bidrag

Tänkte att eftersom vintern närmar sig så kunde det vara intressant att utbyta information om hur vi alla skyddar våra kära exoter under den kalla årstiden.
Vissa kanske inte behöver göra någonting för sina växter medan andra får jobba lite hårdare.

Finns det något intresse? I så fall kan den här tråden kanske bli till glädje för många. Det kan vara praktiskt att ha mycket information samlat i en tråd så är det lätt att hitta sedan.
Jag börjar lite smått. Fråga gärna om något är oklart:

T. Fortunei: Jag täcker marken med frigolitskivor när marken frusit lite på ytan. Så länge tempen håller sig över -7 så gör jag ingenting med palmen i övrigt. Förväntas det bli kallare så binder jag ihop bladen och virar sedan om en grön vinterduk. Den viker jag i toppen så att eventuellt regn rinner av. Jag har aldrig fått in vatten i en grön vinterduk, så det verkar fungera. Jag försöker också göra ett vädringshål på sidan en bit upp på palmen så att det inte blir för mycket kondens innanför. Den mindre av mina T. Fortunei får också en ropelight runt bladen innan gröna duken viras på. Detta för att den inte stått ute mer än en vinter och för att jag därmed tror att den är lite känsligare. Jag tänder ropelight när tempen går under -10.

Jag lägger in fler bidrag angående andra exoter vartefter.
Hoppas ni tycker att det här är en bra grej.

/Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: