Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Lite Funderingar
Som svar till: Svar: Lite Funderingar ()

Visst varierar sorterna, men jag känner väldigt många som har Hortensior i trädgårdarna, och det är av den sorten som såldes i nämnda butik. Inga nya sorter. Jag har också sett många hortensior hos folk som jag inte känner, och de har stått där så länge så det kan inte vara av den "nya" sorten.
Dessutom har den "gamla" Hortensian varit oerhört vanlig i trädgårdar här omkring i många, många år. Blommar varje år. Färgerna varierar beroende på vilken sorts jord den står i.

Frågan till killen gällde om den klarar sig HÄR, i zon 1, där butikskillen lever och verkar, och det sade han bestämt att det gör den inte.
Det gjorde den i alla fall - precis som dess föregångare gjort i många år. Blommar gör den också trots den kallaste vintern på väldigt länge.

Den här killen var inte expert på fikon heller. De skulle definitivt tas in på vintern om man ville att de skulle överleva, enligt honom.
Han kanske är född och uppväxt i Karesuando. :)

Min poäng är i alla fall:
Lita aldrig på personal i de stora växtbutikskedjorna. I synnerhet inte när det gäller lite halvexotiska växter. Förmodligen kan Du mer än den du frågar.

Inlägg i den här diskussionstråden: